fbpx
Luni - Vineri 8:00 - 19:00Sâmbătă și Duminică - ÎNCHIS0771 227 082contact@clinicavedis.roStr. B.P. Hașdeu, nr. 7-9, Cluj-Napoca

15 dintre cele mai frecvente întrebări despre cataractă

ianuarie 10, 2022 by Paul Opris
Website-773x372-8.png
Timp de citire: 5 minute

Pe parcursul consultaților, medicii oftalmologi din clinica Vedis au primit diferite întrebări din partea pacienților referitor la cataractă si tratamentul acestei afecțiuni oftalmologice.

Colega noastră Lorina Petrescu, medic rezident oftalmolog, vă oferă răspunsul la cele mai frecvente întrebări apărute.

1. Ce este cataracta?

Cataracta este o boală a ochiului, nedureroasă și de cele mai multe ori cu evoluție lentă. Este rezultatul opacifierii (pierderea transparenței) lentilei naturale a ochiului, cristalinul.

2. Care sunt cele mai frecvente simptome de cataractă?

Cel mai frecvent simptom descris de pacienții cu cataractă este vederea scăzută, „în ceață” și mai puțin colorată. Uneori poate apărea și diplopia (vedere dublă).

3. Care sunt persoanele cu risc crescut de a dezvolta cataractă?

În majoritatea cazurilor, cataracta apare la vârstnici.  Aproximativ 70% dintre persoanele peste 65 de ani prezintă cataractă, mai mult sau mai puțin avansată.

Mai rar, cataracta poate apărea și secundar diabetului, tratamentului îndelungat cu corticosteroizi sau în urma unui traumatism, situație care se poate regăsi și la tineri având o evoluție mai rapidă. Cataracta congenitală este o altă formă care apare la copii.

4. Poate fi prevenită apariția cataractei?

Nu a fost dovedită științific nici o metodă de prevenție, înaintarea în vârstă fiind principalul factor de risc în apariția acesteia. Se recomandă evitarea expunerii la razele ultraviolete și încetarea fumatului.

5. Ce se întâmplă în cazul în care cataracta nu este tratată?

În cele mai multe cazuri cataracta avansează, cu timpul ducând la orbire. De asemenea, pot apărea complicații serioase cum ar fi glaucomul sau uveita (reprezintă inflamația tractului uveal format din iris, corp ciliar și coroidă).

6. Există tratament pentru cataractă fără operație? Tratamentul chirurgical este singura variantă? În ce constă acesta?

Cataracta nu poate fi tratată prin medicamente sau picături. Da, chirurgia este singura modalitate de tratament.

Intervenția chirurgicală este o procedură simplă, minim invazivă, care se realizează sub anestezie cu picături, iar riscurile sunt foarte mici. Aceasta constă în extragerea cristalinului opac, cu lăsarea pe loc a capsulei (sacului) în care stă cristalinul și introducerea unui cristalin artificial în locul celui extras.

7. Este dureroasă operația de cataractă?

Operația nu este dureroasă, anestezia locală cu picături fiind eficientă. Simptomele care ar putea fi descrise de pacienți în timpul intervenției sunt un ușor disconfort și senzația de presiune la nivelul ochiului.

8. În cât timp se vindecă operația de cataractă? Care este perioada de recuperare?

Recuperarea după intervenție este rapidă, nu este necesară internare, iar pacientul este capabil să-și folosească vederea încă din a doua zi.

După operație se aplică un pansament pe ochiul operat. Acesta se dă jos a doua zi, iar pacientul începe tratamentul ocular cu picături, recomandat de medicul oftalmolog, pentru perioada postoperatorie.

Controlul postoperatoriu este la 3-4 săptămâni de la operație.

9. Ce restricții sunt după operația de cataractă?

Respectarea restricțiilor este importantă pentru evitarea infecției oculare sau a altor complicații. În prima săptămână postoperatoriu se evită:

• efortul fizic mare
  • praful
  • intrarea în ochi a apei, săpunului, șamponului, machiajului
  • este interzis înotul în prima lună și frecatul ochiului în primele 3-4 luni după operație.

10. Trebuie să aștept până când cataracta devine matură sau se „coace” ca să mă operez?

În trecut, când tehnicile chirurgicale nu erau atât de avansate, se recomanda pacienților amânarea operației până când cataracta era avansată sau matură („coaptă”), aceștia ajungând să aibă o vedere foarte scăzută înaintea operației.

Acum, cu tehnicile moderne, medicii oftalmologi recomandă ca intervenția chirurgicală să fie efectuată în fazele nu foarte avansate ale cataractei, altfel dificultatea și riscurile intervenției vor fi mai mari. Prin urmare, cataracta se operează atunci când pacientul nu mai este capabil să-și desfășoare activitățile zilnice din cauza acesteia.

11. Există contraindicații pentru operația de cataractă?

Fiind minim invazivă și efectuată sub anestezie topică, operația cataractei nu are contraindicații . Este posibil, în cazul anumitor afecțiuni acute, aceasta să fie temporizată până la vindecarea lor.

12. Ce este implantul de cristalin/cristalinul artificial? Care sunt variantele?

Cristalinul artificial se introduce în timpul operației de cataractă, în locul cristalinului natural care este opacifiat, cu rolul de a restabili vederea. Totodată, cristalinul artificial poate corecta și viciile de refracție preexistente: miopia, hipermetropia, astigmatismul, dar și presbiopia.

Cristalinele artificiale se împart în două clase: monofocale și multifocale.

Cristalinele monofocale, care sunt și cel mai frecvent folosite, restabilesc fie vederea de aproape, fie vederea de la distanță. De obicei, se folosesc pentru restabilirea vederii de la distanță.

Cristalinele multifocale acoperă lipsurile cristalinelor monofocale. Ele au fost create cu scopul de a restabili vederea pentru aproape, intermediar și distanță. Acestea însă, nu sunt recomandate la pacienții care prezintă anumite afecțiuni oculare organice.

Tipul de cristalin se alege împreună cu medicul oftalmolog la consult, după ce vor fi prezentate avantajele și dezavantajele fiecărui tip, în funcție de vârstă, nevoile pacientului și prezența altor afecțiuni oculare.

În clinica Vedis utilizăm doar cristalinele artificiale cele mai performante de pe piață, produse de către ZEISS, Alcon (PanOptix) și Cristalens. Aflați mai multe detalii aici

13. Vor mai fi necesari ochelarii după operația de cataractă?

Majoritatea pacienților operați, dacă aleg cristalinul monofocal, au nevoie de ochelari de citit.

Pacienții care optează pentru cristalinul multifocal, vor fi independenți de ochelari.

Trebuie menționat faptul că vederea postoperatorie este influențată și de prezența altor afecțiuni oculare cum ar fi glaucomul, degenerescența maculară legată de vârstă (DMLV), etc.

La consultul postoperatoriu se vor discuta aspectele legate de ochelari și purtarea acestora.

14. Cristalinul artificial va trebui înlocuit după o perioadă?

Răspunsul este nu. Cristalinul artificial care a fost introdus în locul cristalinului natural al ochiului, nu dezvoltă cataractă, prin urmare nu mai necesită înlocuire pentru această cauză. Din acest motiv este important să se opteze pentru un cristalin de calitate superioară.

15. Ce este cataracta secundară? Cum se tratează?

După un anumit timp de la operație, pacienții pot dezvolta cataractă secundară care reprezintă opacifierea capsulei menite să susțină cristalinul artificial. Aceasta se manifestă prin vedere în ceață și este destul de comună după o operație de cataractă.

Cataracta secundară va fi tratată ușor și rapid, printr-o intervenție cu laser YAG, redând astfel vederea. Procedura nu doare, iar riscul de recidivă după tratament este foarte mic.

Lorina Petrescu medic oftalmolog Optica Vedis

Dacă mai sunt și alte întrebări legate de afecțiunea de cataractă, le puteți adresa medicilor noștri din clinica Vedis  prin completarea formularului de contact.

Paul Opris

Timp de citire: 5 minute
Logo no background e1624456623623

Sună-ne

Vizitează-ne

Str. B.P. Hasdeu, nr. 7-9,
Cluj-Napoca,
Luni – Vineri: 8:00 – 19:00

contact@clinicavedis.ro

Abonează-te

Abonează-te la Newsletter-ul nostru pentru a primi informații despre cele mai noi servicii medicale oferite sau despre campanii de susținere a sănătății pacienților noștri!

Rețele sociale

review google